Linképítés

Linképítés a SEO egyik legfontosabb eleme. Az a folyamatot, amikor az oldalunkra mutató minél több és erősebb külső linket hozunk létre.

Linképítés SEO

Linképítés keresőoptimalizálási (SEO, Search Engine Optimalization) részfolyamat, melynek célja, hogy az adott weboldalra minél több és erősebb külső hivatkozás vezessen, ezáltal a weboldal látogatottsága – és az adott szolgáltatás iránt érdeklődők, azt igénybe vevők száma – növekedjék.

Linkek típusai

Reciprokális linkek

Reciprokális linknek két webhely közötti kölcsönös hivatkozást nevezünk, melynek célja a kétirányú forgalomgenerálás. Minél nagyobb bizalmi indexszel rendelkező, minőségi weboldalon jelenik meg a hivatkozás, értéke annál nagyobb.

Forráslink

A forráslink egy olyan hivatkozáskategória, amely egy- vagy kétirányú is lehet. A forráslinkek napjainkban fontos részét képezik a SEO-folyamatnak. Hiszen a legtöbb kereső a releváns, magas bizalommal rendelkező, korosabb weboldalakról származó hivatkozásokat részesíti előnyben. A SEO szempontjából hasznos forráslinkek jellemzője, hogy rendszeresen látogatott, magas PageRank-értékkel rendelkező weboldalakról származnak, valamint hogy önmagában is értékes, hasznos tartalom részét képezik.

Link erőssége

Hogy a linkek minél erősebbek legyenek, természetes környezetben kell elhelyezni őket. A linkek és az egyszerű szöveg arányának az oldalon megfelelőnek kell lennie, tehát egy egyszerű linkgyűjtemény alkalmazása, de a rövid, esetleg nem releváns leírások is kerülendőek. Fontos, hogy a link ne szerepeljen túl nagy gyakorisággal egy helyen, és hogy minél nagyobb bizalmi indexszel rendelkező, a keresők által minőséginek ítélt oldalakon szerepeljen. Arra is érdemes odafigyelni, hogy ne csak maga a főoldal, de az aloldalak is hasonló arányban szerepeljenek a hivatkozások között. Emellett célszerű a linképítést kézi műveletekkel, nem pedig scriptek, programok segítségével végezni.

Fórumok, blogok

Régebben elterjedt technika volt az is, hogy egy-egy linket bizonyos fórumokon aktív hozzászólók aláírásában szerepeltettek, így nagyszámú megjelenést generálva, napjainkban azonban a keresőmotorok az ilyen típusú linképítést már képesek szűrni. Így bár a keresőtalálati pozícióra nem feltétlenül van pozitív hatással, látogatottságot azonban generálhat ez a megoldás.

Hasonló megoldás a linkek hozzászólásokban való szerepeltetése például blogbejegyzések alatt. Előnyei és hátrányai ennek a megoldásnak a fórumozók aláírásaiban szerepeltetett linkekéhez hasonlóak. A blogbejegyzésekben történő hivatkozás ugyanakkor, ha a blog megfelelő bizalmi indexszel rendelkezik, segíthet a linképítésben.

Social bookmarking

Magyarul közösségi könyvjelzős oldalaknak nevezzük az ilyen típusú gyűjtőoldalakat, de általában eredeti angol elnevezésük használatos. Lényegében egyfajta linkgyűjtő oldalról van szó, ahová a felhasználók küldenek be érdekesnek vélt hivatkozásokat azért, hogy másokkal megosszák azokat. Bár a keresőmotorok leginkább gyenge hivatkozásokként veszik figyelembe az ilyen típusú linkeket, kétségtelen, hogy felismerik őket. Tehát mégiscsak pozitív hatással rendelkeznek, még ha más megoldásokkal ellentétben minimálissal is.

PR-cikkek

pr-cikk a marketingben hagyományosan a vállalkozás public relations tevékenységének része, és jellemzően ingyenesen megjelenő anyag. A linképítésben viszont PR-cikknek nevezik azokat az átlagos katalógusleírásoknál hosszabb, jellemzően legalább egyflekkes, a felhasználó számára is értékes tartalmat, amely célja értékes linkerőt képviselő, dofollow link megjelenítése.

A Google webspam-ellenes algoritmusának finomodásával egyre nagyobb szerepet kapnak az ilyen linkek, melyeket jellemzően koros doménen elhelyezett, organikus linkprofilú oldalakon helyeznek el.

Prémium linképítés

A prémium linképítés a magyar SEO szakmában átfedésben van több, fent említett fogalommal. A prémium linképítés jelentése nincs pontosan meghatározva, a szakma olyan linképítés ért rajta, ahol a hivatkozást elhelyező weboldalra igazak a következő állítások:

  • hosszabb, legalább több éves múlttal rendelkezik
  • jó minőségű, egyedi tartalom van rajta
  • rendelkezik organikus, a Google felől érkező forgalommal, ezáltal valódi olvasói vannak
  • kinézete reszponzív, tökéletesen jelenik meg a mobil eszközökön
  • felépítése ergonomikus, és nincsen zavaró módon tele tűzdelve reklámokkal

Prémium linképítés megvalósítása

Prémium linképítés végezhető hírportálokon, de direkt erre a célra újra regisztrált, már lejárt domain neveken. Utóbbi esetben a SEO szakember feladata, hogy a régi, de azóta megszűnt weboldalra az interneten még meglévő linkekből érkező forgalmat megtartsa, és valódi olvasókká konvertálja. Egyes esetekben előfordulhat, hogy a nagyobb hírportálokra kitett linkek nem számítanak prémiumnak. Ilyen eset lehet például az adott portál fórumjának linkspamje, illetve archív cikkekbe történő utólagos linkelhelyezés.

A prémium link általában drágább, mint a kevésbé minőségi weboldalakra kihelyezett hivatkozások. De a prémium linképítés nem kizárólag fizetős módszereket takarhat. Mivel vendégblogolással, barterrel vagy a kapcsolati hálót felhasználva is lehet ilyen értékes hivatkozásokat szerezni.

Látogatottság

A SEO és ezen belül a linképítés célja alapvetően egy adott webhely forgalmának, látogatottságának növelése. Ez a minél több, minőségi forrásnak tekintett honlapon történő hivatkozással, illetve közvetetten az ezek által a keresőkben elért jobb találati pozíción keresztül valósítható meg.

A keresőmotorok számos tényezőt vesznek figyelembe annak megállapításkor, hogy mekkora egy weboldal bizalmi indexe. Az egyik ilyen a látogatottság – a legjobb, ha az oldal hosszú időn keresztül stabil, lehetőleg minél magasabb látogatottsággal rendelkezik, tehát van aktív látogatói tábora.

A megfelelő SEO segítségével nem csak egyszerűen a látogatók száma növelhető. A cél a hasznos látogatások elősegítése, tehát hogy az oldalt minél több olyan érdeklődő találja meg, akit kifejezetten annak témája érdekel, tehát potenciális vásárló.

Bizalmi index

A bizalmi index, vagyis TrustRank több másik tényezőből tevődik össze. Ez az, ami alapján a keresőmotorok megállapítják, milyen minőségű egy-egy link és weboldal. Ahhoz, hogy magas legyen egy weboldal bizalmi indexe, szükséges például, hogy megfelelően koros legyen, tartalma állandó és lehetőleg hasonló tematikájú legyen működése ideje alatt. Rendelkezzen állandó látogatottsággal, ne tartalmazzon halott hivatkozásokat. Az ilyen oldalak hivatkozásait a keresők is minőségi linknek értékelik.

PageRank

Többek között a tényező határozza meg, hogy a keresőmotor milyen pozícióba sorol egy adott weboldalt. A fogalmat magát a Google vezette be. A felhasználók számára a PageRank egy 1 és 10 közötti értéket jelent, a valós algoritmus azonban ennél bonyolultabb módon tesz különbséget az oldalak között. A PR valódi értéke egy nem egész szám.
Értékét egy bonyolult képlet segítségével számolják ki. Leegyszerűsítve egy weboldal annál magasabb PR-értékkel rendelkezik, minél több magas minőségű – tehát szintén magas PR-értékkel rendelkező weboldalon elhelyezett – link mutat rá.

A Pagerank-érték kiderítése számos különféle módon lehetséges. Léteznek kifejezetten erre szolgáló honlapok, illetve olyan kódok, amelyek a honlap forráskódjába építve kijelzik az aktuális PR-értéket. Léteznek böngészőkbe telepíthető pluginek is, amelyek ugyanezt a célt szolgálják.

Kor

A bizalmi index és a PageRank megállapításánál számít többek között az is, hogy milyen koros az adott weboldal, melyen egy hivatkozás megjelenik. Fontos, hogy az oldal működése folyamatos legyen, ha tehát csak a domén él, de nem található tartalom a webhelyen, a keresőmotor kevésbé minőségi oldalként osztályozza. Ha azonban évekre visszamenőleg állandóan, megszakítás nélkül rendelkezik az oldal tartalommal, az a minőség meghatározásakor pozitív tényezőként jelenik meg.

Forrás: Wikipédia-Linképítés

<linkajánlás ebbe a katalógusba>